Vår resa fortsatte sydöster ut och vi passerade många häftiga palatser på vägen. Vädret förrändrades hela tiden – ena sekunden regnade det och i nästa ver det strålande sol. Dagen var lång med massor av nya intryck. Här kommer del två av vår första hela dag på Island!

Skaftafells nationalpark – Vårt nästa stopp

Vi hade verkligen sett fram emot att ta en promenad i Skaftafells nationalpark och när vi kom fram duggregnade det lätt. Klockan började närma sig 14-tiden och vi gärna ville hinna till Jökusalon innan dagen var slut. Därför valde vi en tur på ungefär 4-5 km där man gick upp på ett häftigt berg med utsikt över fjälltopparna. Vattenfallet Svartifoss i sig var kanske ingenting att hänga i julgranen även om det självklart var häftigt. Men vi som älskar att promenera och vandra tyckte att promenaden i nationalparken var väldigt trevlig. På vägen neråt började det blåsa ganska rejält och regnet ökade. Vi bytte skor och hoppade in i bilen och körde vidare för att se sälar, glaciärer och annat häftigt vid Jökusalon.

Jökusalon – Där vi nästan blåste bort!

När vi kom fram till Jökusalon var det fullskalig storm ute. Vi kunde knappt gå ut från bilen så det vart ett extremt kort stopp. Självklart var det häftigt att se, men vädret gjorde tyvärr att vi inte såg så mycket. Jag hade gärna gått längst stranden och hoppats på att hitta is som hade åkt upp vid strandkanten, men det får vi ta nästa gång.
Kalla och blöta började vi köra tillbaka den långa vägen mot Vík och hotellet.

Stjórnarfoss – Orörd natur

På vägen tillbaka såg vi ett stort vattenfall från vägen, ett fall som Jennie även tipsat om tidigare. Stjórnarfoss. Klockan började närma sig 20:30, det var storm utanför bilen och vindarna blåste hårda. När vi kom fram hade det som tur var slutat regna så vi beslutade att gå fram ända till fallet. Och det var verkligen häftigt! Från de tidigare vattenfallen och coola platserna vi sett kunde man här komma fram hela vägen till vattnet. Det fanns inga staket eller avspärrningar vilket verkligen fick vattenfallet att kännas vilt, orört och extra ensamt. Vi stannade där en bra stund och jag var verkligen faschinerad av kraften i vattnet som slungades ner i bäcken.

Middag på Icelandicair hotel i Kirkjubæjarklaustur

Vi insåg ganska snart att vi inte skulle hinna tillbaka till hotellets middag, så vi svängde av vid Kirkjubæjarklaustur och gick in på Icelandicair Hotel. Jag beställde in torsk och Josef tog lamm som var uppfödda lokalt. Torsken kan vara det godaste jag ätit på väldigt väldigt länge. Det var verkligen helt himmelskt! Så har ni vägarna förbi Kirkjubæjarklaustur rekommenderar jag verkligen att gå in och äta där.

På vägen tillbaka…

Stormade det något fruktansvärt. Bilen gungade (och då hade vi ändå en ordentlig mazda combi). Himmlen bjöd på det mest fantastiska ljusspel men det gick knappt att fotografera för kameran höll på att blåsa ur händerna på mig och jag behövde hålla i bilens dörr. På morgonen efteråt fick vi höra att en RV hade åkt av vägen pga stormen i närheten av där vi var. Helt sjukt!

Resan fortsätter

En helt fantastisk dag med massor av upplevelser och äventyr! En dag är slut, men resan fortsätter i morgon med nya coola grejer att se och uppleva!